söndag 26 september 2010

...then we take Berlin

Jag har haft en helt galet härlig studieresa till Berlin med fantastiska kollegor! Mycket studier blev det, i form av både arkitektoniska upplevelser och kulturella must-haves.
Jag hade ärligt talat inga speciella förväntningar på Berlin, men jag är helt förstummad av denna levande staden! Man kände riktigt historiens vingslag och stadens puls på samma gång- en speciell men imponerande känsla. Vi hade en duktig svensk/tysk guide som med glans guidade oss runt på kända och okända platser i staden, något som gjorde det hela ännu bättre såklart.

Vi anlände till Berlin Hauptbahnhof kl 06 på torsdag morgonen, där vi efter frukost fick en guidad minitur genom de närmaste stadsdelarna från en av vår mer Berlinbevandrande kollega. Vilken fantastisk början på en dag: Berlin i morgonljuset:


Vackert.


TV-tornet, beläget långt bort vid Alexanderplatz, i tidigt morgondis.


Riksdagshuset.


Söder om Brandenburgen Tor finns de här 2711 betongblocken i olika höjder som är ett minnesmonument för alla judar som förintades under 2:a världskriget. Mäktigt. Skrämmande.


Exempel på härligt nytänkande och tänkande "outside the box". Jag blev så förtjust i den här väggen ( på ett vanligt bostadshus mitt i staden) att jag har lust att efterlikna den på någon vägg (inomhus) här hemma. Fast på svenska då. ;-) Grymt snyggt och inspirerande!
Mellan/efter studiedelarna av resan har vi dessutom shoppat, ätit äkta tyskinspirerad mat, druckit tyskt öl och personalvårdat oss på egen hand. I doesn´t get much better! (Jo, möjligen om jag hade fått dela allt tillsammans med S då, förstås. ♥ )

I morgon börjar en ny arbetsvecka- den här full med nya intryck och samtalsämnen!

Kuss und Umarmung på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

••♥Tack för att du lämnar en liten hälsning till mig!♥••