måndag 7 juni 2010

Rådjursbefolkningen har minskat

I torsdags kväll åkte jag hem till Tessan för några timmars härlig scrap.
Jag stannade några timmar och åkte sedan hem vid halv 11 tiden. Jag valde E20 hem eftersom den känns säkrast när det är skymning ute. Ja just det.
En liten stund senare och med ca 1 mil kvar till Alingsås sprang rådjur ut mitt framför bilen och blev träffad av ett antal tunga kilo svart Volvo i en marschfart av ca 90 km/h.
Jag kan troligen tacka min lyckliga stjärna att vi har just en sådan bil som vi har, för det var knappt så att jag kände själva krocken, utan jag kunde med fullkontroll snabbt stanna vid kanten av vägen. Mycket skärrad dock, och ringde med skakande händer Stefan och frågade vad jag skulle göra. (charmerande självständigt) Jag ringde polisen och anmälde och de skickade ut en jägare för att avliva det halvmosade djuret.

Dagen efter i dagsljus kollade S hur bilen såg ut. Ena lampan och dess glas var helt borta, hål ända inte till lampfästet. Grillen hängde kvar i ett par skruvar. Regskylten var krossad. Motorhuven var sned. Ena framskärmen var helt intryckt.
Han ringde till försäkringsbolaget för att anmäla skadan och kolla upp med självrisken. (1500:- sura kronor) Otroligt nog så informerade försäkringsmänniskan att vi tydligen hade en tilläggsförsäkring på våran försäkring (Som vi inte hade en aning om) som innebar självriskeliminering vid viltskada. !!! Du sa vad?
Detta innebar att S kunde köra in till Volvoverkstan och vi kan efter 2 veckor plocka ut den utan att betala en krona! Sånt händer ju inte!
Så nu får vi istället god motion i ett par veckor. Tur att det inte hände i smällkallaste vintern med 1 meter snö ute ;-)

En av de LO:s jag scrappade hos Tessan kommer här:


Ett roligt foto från då vi var och fotade för fotoväggen. Inte precis ögonkontakt med kameralinsen här ;-)

3 kommentarer:

  1. Men usch,vilken tur att du klarade dig!!

    SvaraRadera
  2. Snygga färger på din LO och lite ovanlig komposition!

    Charlotta

    SvaraRadera
  3. Fy vad otäckt!!!

    Tur att det var rådjuret och inte dig som de fick skicka jägare efter;-)(Hemska tanke)

    Skönt att det inte kostar er något (förutom extra milen i benen)

    SvaraRadera

••♥Tack för att du lämnar en liten hälsning till mig!♥••