tisdag 30 augusti 2011

Träning och kosthållning, del 1

Den senaste tiden händer det att jag -smickrande och (för mig) ovant nog- får komplimanger och trevliga utrop över hur jag har förvaltat och förändrat min kropp den senaste tiden. En del undrar hur jag har burit mig åt; om jag dricker pulvermat, lyxar till det med lite vatten ibland och har flyttat sängen till gymet? En del vill gärna ha konkreta tips för att komma bättre i form. Jag är definitivt inte någon hälsoexpert (någon som besitter den titeln är mer än välkommen att ha synpunkter), men efter att jag sökt i princip 15 år efter en hållbar livsstil och nu äntligen hittat den, så delar jag gärna med mig av den.

Jag har ju under det senaste året tränat rätt så frekvent på Sportlife, men en kraftig acceleration efter nyår. Då tog jag klivet ut i det tidigare ratade gymet och fortsatte även med den mer konditionstränande aktiviteten Indoor Walking.
Den här kombon av träningsform är nog delvis en förklaring till kroppsförändringen (och den ökade muskelmassan!) men den största biten ligger för mig i kosten. I samma veva gick jag en kurs, som jag har berättat om förut och som verkligen gav mig skjuts i rätt riktning.

Jag är inte den som kan hålla mig till någon sorts diet; har prövat flera olika men inser ganska snabbt att jag tycker om god mat alldeles för mycket för att det ska vara hållbart med en diet, dessutom blir ju livet så fruktansvärt tråkigt om man ska behöva lägga tänka på varenda liten kaloriberäknad bit man stoppar i sig.
Sunt förnuft är A och O, och så en hel del karaktär förstås!

I stort sett handlar det om att sprida ut de olika grupperna av matprodukter jämt över hela dagen, och att i så gott som varje måltid ha med någon produkt från alla grupper.
Alltså
  • Kolhydrater (pasta, ris, potatis, mjöl och andra sädesslag, till viss del fil/yoghurt mm)
  • Protein (kött , fisk, kyckling, ägg, kesella, keso, ost, nötter, bönor, till viss del fil/mjölk/yoghurt mm)
  • Frukt/grönt (säger sig självt!)
  • Fett (Olja, smör, nötter mm)
Exempel på frukost skulle alltså kunna vara:
  • Havregrynsgröt med mjölk och färska bär/rivet äpple/tärnad nektarin (i huvudsak kolhydrater och frukt/grönt) Grovt knäcke med smör och 2-3 skinkskivor/ostskivor. (lite mer kolhydrater, lite fett och resten protein) Är man en frukostmänniska (som jag!) kan man lägga till ett ägg eller en extra skiva knäcke.
  • Filmjölk/naturell yoghurt med osötad müsli/Havrefras och ovanstående frukt + lite naturella nötter/ frön. Grovt bröd med keso och tomat.
Dagens första måltid avklarad, med frukostmat som alltid finns hemma!

I morgon fortsätter jag med resten av dagen; bland annat lätta mellanmålstips och lunch/middagsupplägg.
På återseende!



1 kommentar:

••♥Tack för att du lämnar en liten hälsning till mig!♥••