onsdag 20 maj 2009

Matematiskt

Har jag berättat om att förskolan som O och H går på titulerar sig Förskola med specialinriktning matematik? Läs gärna den här bra länken från Alingsås Tidning för att hänga med i tänket lite.

På senare tid har vi verkligen märkt på Olivia att de faktiskt håller på mycket med matematik i den dagliga verksamheten på dagis. En dag när vi var ute och cyklade till exempel så konstaterade hon för sig själv: "Pappa och Moa cyklar där framme, och jag och mamma och Hugo cyklar här bak. Två plus tre blir fem"
Eller som vid fredagsmyset för ett par veckor sedan då hon hade delat upp salta pinnar i tre olika högar med två i varje. "Sex lika långa pinnar har jag".

Personalen på förskolan förklarade på ett föräldramöte att matematik är så mycket mer än bara plus och minus! Det är formlära, att kunna sortera, att kunna ha en rumsuppfattning mm mm. Att få in det här tänket i så tidig ålder är bevisat en stor fördel för barnen längre fram i skolåldern och livet.
De helt underbara "fröknarna" på de båda avdelningarna lägger ner så mycket själ och hjärta i detta arbete (utan att det blir för mycket pekinnar!) så man blir alldeles varm när man hör vad Olivia (huvudsakligen) berättar.
Det charmigaste hittills berättade O för oss för ett par dagar sedan:
"Om jag inte skulle haft den här rosetten på den här sidan på klänningen så skulle jag vara symmetrisk" :o ! Knappt jag vet vad symmetrisk innebär.
♥♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

••♥Tack för att du lämnar en liten hälsning till mig!♥••