måndag 30 november 2009

Vardagsmatematik kring middagsbordet

Som jag har berättat tidigare så håller de på mycket med mattetänk på Olivias och Hugos förskola.

Det här gör sig tydligt känt i våran vardag ju längre tiden går. Olivia pratar om symmetri, jämför olika längd på spaghetti, vill ha sitt äpple i fjärdedelar och hittar geometriska former vart hon går.
Just detta med geometri blev ett samtalsämne vid middagen igår.
Det började med att jag bad henne om ett knäckebröd.
- Vill du ha en triangel?, frågar O (Mora trekantsknäcke)
- Nej tack, sa jag, jag tar gärna ett kvadratknäcke. (Wasa Havre)
- Men, det är ingen kvadrat? Det är ju en rektangel, rättar O. Men om man delar rektangeln på mitten blir det en kvadrat, fortsätter hon.
- Ja just det..., det har du rätt i. Vad bra du kan olika former!
- Ja, jag kan nog former bäst i familjen, säger hon.
- Vad är det här då, frågar Moa då, som inte låter sig brädas av sin lillasyrra och pekar på undersidan av ketchupen.
- En oval, såklart, säger O.
- Jaha, och det här då? (kastrullen)
- Cirkel.
- Men vet du vad är en cylinder är då? säger Moa triumferande.
- Ja, som en lyktstolpe!
- Mhm..., men en romb då?
- Ja, som en diamant.
- ...kub?
- Som en kloss.
- Jaja , säger Moa och kommer inte på något mer att säga.
Då kontrar Olivia med:
- Moa, vet du vad en ellips är?
Moa snörper på munnen och säger Nä?
- Som ett ägg! briljerar O och sätter punkt för den diskussionen.

Det bästa med bloggen är att får skrivit ner alla sådana här sköna stunder som man annars skulle glömt!
♥♥

3 kommentarer:

  1. Hi hi. rolig läsning...ja kidsen e otroligs.....och SMARTA!!
    Tack Malin för dina kära kommenter! jag uppskattar dom mycket!
    Kan du förklara för mig hur en silouette maskin funkar...eller hur det nu stavas
    Kram Lina

    SvaraRadera
  2. Vilken störtskön konversation :) Och jag måste säga att mattearbetet funkar ju verkligen, inte ens jag vet ju vad en ellips är, kan nog inte stava till det engång. Kram Sandra.

    SvaraRadera

••♥Tack för att du lämnar en liten hälsning till mig!♥••